Thursday, December 15, 2011

6 : Selangkah Menuju Cinta


Kelihatan sebuah kereta kelisa kuning berhenti di hadapanku. Aku menanda muka surat terakhir novel yang dibaca tadi lalu bangun menuju ke kereta itu. Faiz tersenyum kepadaku. Aku membalasnya. Faiz mengisyaratkan agar aku masuk.

“Dah lama Lyn tunggu tadi?” Tanya Faiz.

“Takde la lama sangat pun. Dalam 10 minit camtu.” Jawab Fazlyn.

“Maafkan Iz ya. Iz ingatkan Lyn siap lambat. Bukan ke biasanya orang perempuan ni bersiap lama. Nak make up sana, make up sini. Kan?” Tanyanya sambil memasukkan gear dan kereta pun bergerak.

Aku gelak. “Hahaha.. Tak semua perempuan macam tu la Iz.”

“Itu lah, rupanya sangkaan Iz selama ni silap. Lyn ni pelik la. Lain dari yang lain. Lyn memang tak suka make up eh?”

“Ha,ah. Lyn tak suka la make up lebih-lebih. Bagi Lyn, cukuplah sekadar pakai bedak. Pakai bedak Johnson tu pun dah cukup Iz. Lagipun, Lyn tak suka buat orang tertunggu-tunggu tapi Lyn tak kisah kalau tunggu orang.” Jawabku sambil memandang Faiz di sebelah yang ternyata tersenyum meleret.

Masing-masing menyepikan diri. Hanya kedengaran suara dj di radio. Mungkin sebab ini pertama kali kami keluar berdua. Jadi agak kekok sedikit.

Setelah setengah jam pemanduan, akhirnya Faiz membelok ke kiri. Kelihatan signboard besar Restoran Tasik Idaman. Kami memasuki tempat parking. Tempat ini penuh dengan kereta-kereta. Ini adalah pertama kali aku sampai di sini. Ramai pengunjung yang dah datang sebelum kami. Suasananya cukup meriah, ada dj di sebelah sana. Restoran ni berhampiran dengan tasik. Mungkin sebab tu la kot namanya Restoran Tasik Idaman.

Kami berjalan beriringan mencari tempat. Pada asalnya kami pilih untuk duduk di tempat yang terapung tu, tapi tempat tu dah full, jadi kami memilih tempat di pondok yang menghadap tasik. Pondok ini menggunakan atap rumbia.

Seorang pelayan datang ke tempat kami untuk ambil pesanan.
“Selamat datang. Nak order apa?” Sambil meletakkan kertas menu di hadapan kami. Setelah membelek beberapa kali menu tu, dia membuat pesanan.

“Nasi goreng sotong satu, jus tembikai satu. Lyn nak makan apa?”

“Entahlah Iz. Tak tahu nak makan yang mana. Nampak macam semua pun sedap-sedap je.” Sambil tersenyum.

Sebenarnya aku terkejut bila tengok harga kat menu list tu. Nasi goreng yang biasa aku makan dengan harga RM3 tu kat sini RM8. Bapak punya mahal.

“Kalau Iz yang pesan je okey?”

“Ehmm.. Boleh jugak.”

“Apa menu baru kat sini?” Tanya Faiz pada pelayan tadi yang ternyata masih setia menunggu.

“Hari ni kita ada nasi nenas indah rasa. Kita ada nasi putih, ada rasa nenas sebab kita masukkan sekali nenas, lepas tu kita ada ikan cencaru goreng. Dan lagi satu menu tambahan telur dadar. Abang dan akak boleh juga tambah tomyam atau sup.” Terang budak tadi penuh bergaya semata-mata nak promote menu baru restoran tu.

“Macam mana Lyn, nak cuba tak?” Faiz ingin mendapatkan keputusanku.

“Boleh la.”

“Tom yam atau sup?”

“Tom yam.. Kalau boleh tomyam ayam ya.”

“Okey kak. Minum?” Jawab budak tadi sambil menulis sesuatu pada buku pesanan.

“Bagi saya jus kiwi.”

“Okey. Ada apa-apa lagi nak order?”

“Takde. Tu je.”

Budak tu pun berlalu pergi.
Sedang asyik kami berbual, tiba-tiba kedengaran suara dj dekat hujung sebelah sana.
“Sekarang, saya menjemput mana-mana pengunjung yang ingin menunjukkan bakat masing-masing. Bagi yang pertama kali berkunjung ke Restoran Tasik Idaman, selamat datang kami ucapkan. Kami ada menyediakan karoke bagi sesiapa yang berminat.

Mungkin ada antara kamu yang ingin meluahkan isi hati kepada pasangannya malam ini, mungkin ini adalah peluang yang terbaik. Apa kata yang berbaju hitam di bawah pondok beratap rumbia sana bersama si gadis kecil molek berbaju biru itu.” Ucap Dj itu sambil menunjukkan kea rah kami.

Semua mata tertumpu ke arah kami. Mereka bertepuk tangan dan bersorak. Aku menjadi tidak keruan. Aku memandang Faiz. Dia kelihatan tenang, masih mampu tersenyum. Kemudian dia bangun dari kerusinya. “Iz nak ke mana tu?”

Something special for you sayang.” Dia sempat mengenyitkan matanya kepadaku sebelum berlalu pergi.

bersambung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hak Cipta Terpelihara

Ini adalah blog peribadi. Setiap karya dan penulisan dalam http://inilzazain.blogspot.com/ adalah hasil daripada penulis ini sendiri. Adalah tidak dibenarkan sama sekali digunakan oleh sesiapa untuk menggunakan bahan dalam blog ini di muat turun, dicetak mahupun dipaparkan dalam blog kecuali dengan keizinan penulis ini sendiri. Terima kasih dan Salam Sayang dari Inilza Zain.