Saturday, December 17, 2011

7 : Selangkah Menuju Cinta


Aku masih lagi blur. Terkejut dengan tindakan Faiz itu.
Faiz tiba di pentas Dj, membetulkan stand mikrofon dan cakap sesuatu kepada Dj itu. Dj kemudian mengangguk.

“Saya ingin nyanyikan sebuah lagu yang ditujukan khas buat pasangan saya pada malam ini, Fazlyn.” Sambil tangan menunjukkan ke arah ku.

“Terimalah, Ku ingin kamu daripada Bad Romance.” Sambungnya lagi.
Kemudian, kedengaran Faiz mengalunkan lagu.

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Ku ingin kau jadi milikku
Ku ingin kau disampingku

Tanpa dirimu ku
Hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani... 

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani... 

Satu perasaan hadir di sanubariku. Terasa begitu bahagia sebab inilah pertama kali seseorang menyanyikan lagu untukku. Hatiku melonjak girang. Tidak dapat diluahkan dengan kata-kata.

Aku tersenyum kepadanya. Begitu juga dia. Sesekali pandangan kami bertaut, dan tersenyum. Aku terpegun melihat keasyikannya menyanyi. Walaupun suaranya tidaklah semerdu Anuar Zain, selunak Justin Biber, tapi cukup untuk menghiburkan hati semua.

Dia menyambung nyanyiannya.

Di setiap alir darahku
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani... 

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Ku ingin selalu menjagamu[ulang 4x]

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas

Selesai sahaja membuat persembahan, semua orang bersorak dan bertepuk tangan. Faiz kembali ke meja kami sambil tersenyum meleret.

“Okey tak Iz nyanyi tadi? I can see you’re melting just now.” Katanya sambil ketawa.

“Eleh. Perasan la pulak Iz ni. Honestly not bad. Tapi belum sampai tahap boleh buat album lagi. Mungkin kalau Iz buat album, syarikat rakaman tu akan gulung tikar terus. Hahaha.” Gurauku.

“Ohh.. Pandai kenakan Iz ya. Mengaku jelah yang Lyn pun sebenarnya jatuh cinta kali kedua dekat Iz kan.”

“Kenapa kali kedua?”

“Sebab kali pertama Lyn jatuh cinta pada senyuman Iz. Kan?”

“Mana ada…”

Muka aku dah merona kemerahan. Kalau lah dia boleh Nampak degupan jantungku sekarang, mesti persoalannya tadi dah terjawab.

“Dari renungan mata Lyn masa Iz kat atas pentas tadi pun, Iz dah tahu. You can lie to me but not your eyes sayang.” Usiknya.

Aku menjadi makin tak keruan. Memang aku akui, aku sudah jatuh cinta kali kedua kepadanya. Aku memang tak boleh menipu diri sendiri. Sebabnya aku tak pandai menipu. Dan sebab itu jugalah aku paling benci kalau ada orang yang menipu aku. Pantang datuk nenek aku kalau ada yang bersikap tidak jujur kepadaku.

“Dah la Iz, kita makan jelah. Nasi pun dah nak sejuk ni. Tak payah nak usik Lyn sampai macam tu sekali. You know me better right. I can’t make any lies and I also hate liars.” Sambil menyuapkan nasi ke mulut.

Faiz tersenyum. Dia juga mula menikmati hidangan di meja kami.
Kami makan dengan penuh selera. Berbaloi dengan harga dan servis yang diberikan, sangat berpuas hati.

“Kenapa tak makan habis ikan tu sayang?” tanya Iz sebaik sahaja lihat masih ada separuh lagi ikan cencaru dalam pinggan aku.

“Lyn tak suka ratah. Nasi dah habis so Lyn pun tinggal je lah ikan ni.”

“Iz habiskan ya? Tak elok membazir. Buat rugi je bayar mahal-mahal.”

“Ehmm.. Okey.” Sambil menghulurkan pinggan kepadanya.

Melihatnya makan membuatkan aku makin kagum dengannya. Tiba-tiba dia memandangku.

“Kenapa pandang Iz? Iz tahulah Iz ni hensem?”

“Perasan..”

Dia tersenyum. Aku pun.

Akhirnya, kedua-dua pinggan dah licin. Benar kata Faiz. Rugi je bayar mahal-mahal tapi makan tak habis pun.

Faiz menuju ke kaunter pembayaran. Dia bercakap sesuatu dengan cashier. Dia memandang ke arahku kemudian tersenyum. Dia menghulurkan sekeping not lima puluh ringgit.

Setelah selesai, dia berjalan ke arahku.

“Jom balik.”

“Okey. Apa yang Iz sembang dengan cashier tadi. Bukan main mesra lagi.” Tanyaku penuh curiga.
Sambil ketawa, “Lyn cemburu ya?”

“Mestilah.” Aku memandangnya mohon penjelasan.

“Dia cakap suara Iz best tadi. Bertuah awek yang pakai baju biru tu.”

“Betul?”

“Betul. Lagi satu, kita dapat diskaun 15% sebab Iz dah hiburkan pengunjung yang datang malam ni. Puas hati sayang?” usiknya sambil mencuit hidungku.

Aku terperanjat. Mak aiih... Ni dah melebih ni. Sesuka hati anak kucing jiran sebelah umah dia je nak cuit hidung aku. Bukan calang-calang orang boleh sentuh anggota badan aku ni. Hanya suami aku sahaja. S.U.A.M.I.

“Apa ni Iz? Main cuit-cuit hidung pulak. Tak suka la macam ni. Iz tahu kan prinsip Lyn?” Sambil memuncungkan mulutku tanda protes dengan sikapnya sebentar tadi.

“Okey. Sorry sayang. Iz tak sengaja tadi. Iz geram sangat tengok tadi.”

Aku mencebik.
Sorry okey. Iz janji tak buat lagi.”
Promise?

“Ok. Promise.” Sambil angkat tangan gaya buat janji.

“Dahla tu. Senyum sayang. Tak comel la buat muka macam tu.”

Aku kemudiannya terus senyum. Aku memang tak dapat nafikan, dia memang pandai memujuk.

Mungkin ada yang akan kata aku ni kolot sebab benda-benda macam ni pun nak marah. Tapi bagi aku, matlamat tak menghalalkan cara. Aku sebolehnya akan memelihara batas pergaulan kami. Selagi belum ada ikatan yang sah, selagi tu dia belum halal buat kita. Sejak kami melafazkan kata cinta, tidak pernah sekalipun aku izinkan dia pegang tanganku malah bergambar berdua pun tak pernah.

Aku masih terngiang-ngiang pesanan emak sebelum dia pulang balik selepas menghantarku ke UKM pada pertama kali dulu.

“Emak nak Lyn belajar bersunggu-sungguh. Jangan sibuk nak bercinta sampai abaikan pelajaran. Lyn harapan keluarga. Jangan hampakan mak dan ayah. Bila dah habis belajar nanti, bercintalah Lyn. Masa tu, tak ada siapa pun akan halang….Lagi satu mak nak pesan, kita ni perempuan, jaga batas-batas pergaulan, sendiri jaga diri, maruah diri, jangan sampai orang fikir kita ni terlalu murah. Ingat pesan mak ni.”

Ya mak.. Lyn ingat. Cuma…. Lyn tak dengar kata mak. Lyn bercinta. Maafkan Lyn mak. Maafkan Lyn. Tapi Lyn akan tetap jaga maruah diri Lyn mak. Lyn jaga batas pergaulan Lyn. Lyn janji mak. Hanya suami Lyn yang berhak sentuh Lyn. Itu janji Lyn mak.

“Lyn.. Termenung ya. Masih marahkan Iz?”

Lamunanku terhenti.

“Takdelah Iz. Tiba-tiba Lyn teringatkan mak.” Jawabku ringkas.

“Lyn tahu tak kenapa makin hari, Iz makin saaaayang dekat Lyn.”

“Tahu.”

“Kenapa?”

“Sebab Lyn ni comel,cute, manja. Suka buat Iz ketawa dengan lawak-lawak bodoh Ly. Kan? Iz kan selalu beritahu Lyn. Betul tak?”

“Betul tu sayang. Tapi ada satu yang Lyn lupa nak cakap.”

“Apa dia?”

“Sebab Lyn ni macam budak-budak.” Ketawanya pecah.

“Amboii… Kemain mengata Lyn ya.”

“Okey gurau je. Sebenarnya Iz kagum dengan Lyn. Sebabnya Lyn ni pandai jaga diri. Tak macam perempuan-perempuan yang Iz kenal. Macam tadi, Lyn marah bila Iz cuit hidung Lyn padahal Iz bukannya sengaja pun. Lyn tak bagi Iz sentuh Lyn apatah lagi nak pegang-pegang tangan Lyn. Kalau perempuan lain, mesti dah tak kisah. Malah ada yang mengada-ngada pulak terhegeh-hegeh pegang tangan boyfriend macam nak tunjuk dekat dunia yang dia sorang je bercinta.”

Bukan main panjang lagi dia duk puji aku. Rasa macam kembang semangkuk pun ada jugak. Hahaha.

“Amboiii.. Lyn tak macam perempuan-perempuan lain ya. Berapa ramai perempuan yang Iz kenal ni?” Kataku sambil menekan pada perkataan perempuan-perempuan tu.

“Eh ke situ pulak dia. Iz cakap ikhlas tau. Tak main-main. Jangan nak cemburu tak tentu pasal pulak.”

“Yelah kan. Manalah tau, tiba-tiba Lyn ni bermadu tanpa Lyn sedar.”

Wajahnya tiba-tiba berubah.
“Sayang….”

“Ya.. Okey.. Okey..Lyn gurau je.”

Aku senyum kepadanya..

“Jom balik Iz. Kereta ni dari tadi tak jalan lagi rupanya.” Baru perasan yang kami rupanya masih dalam kereta tempat parkir tadi.

“Tau pun. Tu lah, merajuk lagi.”

Ketawa kami pecah tanpa disuruh.

Kereta kami kemudian berlalu pergi. Aku memandang jauh ke dan tempat kami makan tadi dengan meninggalkan kenangan yang cukup indah. Kenangan yang tak mungkin aku lupakan.

bersambung......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hak Cipta Terpelihara

Ini adalah blog peribadi. Setiap karya dan penulisan dalam http://inilzazain.blogspot.com/ adalah hasil daripada penulis ini sendiri. Adalah tidak dibenarkan sama sekali digunakan oleh sesiapa untuk menggunakan bahan dalam blog ini di muat turun, dicetak mahupun dipaparkan dalam blog kecuali dengan keizinan penulis ini sendiri. Terima kasih dan Salam Sayang dari Inilza Zain.